Vyhledávání


Kontakt

Mgr. Adéla Svobodová
agneskas@gmail.com

E-mail: agneskas@gmail.com

Informace o nás

 

Ráda bych zde uveřejnila článek, který o Schmucig napsala Monika Hanková (doktoradka FF UK). Viz níže.

 

Schmucig – retro v moderním hávu

 

Pod netradičním názvem, který si zajisté zapamatujete, se skrývá absolventka plzeňské Filozofické fakulty Adéla Svobodová. Je autorkou pestrobarevných náušnic, náhrdelníků a broží, které nesou její nezaměnitelný rukopis a jistě se stanou obzvláštněním vašeho outfitu, kterému dodají potřebný šmrnc.

Na první pohled nepřehlédnutelné šperky autorka tvoří povětšinou z kovových komponentů, které zalévá do křišťálové pryskyřice. Použité motivy grafického designu jsou jejím vlastním nápadem, vytvářeným v různých grafických programech. Brože jsou z fima

Ptáte se po původu názvu značky? Pak vězte, že originální název Schmucig vznikl zkomolením německého slova pro šperk (Schmuck). A. Svobodová se k tomu vyjadřuje:  „...Jsem ze západních Čech (z Chebu, pozn. aut.),  s kamarádkami jsme od puberty říkaly bižuterii Schmuk nebo schmucig. V době, kdy jsem začala víc a víc tvořit šperky, chtěla jsem jim dát název či značku, věděla jsem, že Schmucig je to pravé, co mé šperky bude vystihovat a dá jim jiskru.“

Schmucig ovšem může odkazovat i na německý výraz pro nečistotu, špinavost  či zašpiněnost (schmutzig). Určitá, můžeme říci, umouněnost (v pozitivním slova smyslu) je patrná ve výběru námětů, se kterými A. Svobodová pracuje a které souvisí s dobovými atributy, jež jsou pro autorku inspirací – tu totiž nepochybně čerpá z estetiky 80. let a jakéhosi „modifikovaného“ pop-artu; v neposlední řadě však právě z kýče jako takového (jmenujme například náušnice s motivem Panenky Marie).V tomto svém počínání ale nepřekračuje jistou hranici a samotná technika zpracování propůjčuje šperkům jemnou kultivovanost a moderní šmrnc.

Co se týče použitých motivů, gró tvoří portréty notoricky známých hvězd hudebního či filmového nebe zejména z 1. poloviny 20. století (Audrey, Elvis či Marilyn v mnoha podobách). V této kolekci nalezneme ale také třeba zvířecí vzory. Pro fajnšmerkry jsou pak určeny náušnice s motivy kazet, retro TV nebo skautského znaku. Patrná je také inspirace stret artem – viz třeba brož „Retro lady v modro-zlatém“ a podobné old-schoolové kousky. Ovšem pokud máte vlastní nápad, nemusíte zůstat omezeni pouze na výše zmíněnou nabídku, přijít můžete též s motivem vlastním a na hrudi tak nosit svůj osobní idol v pop-artové verzi a jakékoliv barevné kombinaci.

Další aktivitou, které se v současné době A. Svobodová věnuje, je pořádání netradičního bazaru Bizzar Bazaar v prostorách nádraží Jižní předměstí v Plzni, který je nabízeným sortimentem srovnatelný např. s bazary v kavárně Pavlač a podobnými pražskými akcemi. Společně s kamarádkami Janou Matějíčkovu a Terezou Koderovou, kterou jsou dalšími organizátorkami bazaru,  dává prostor jak typickým „blešákovým“ prodejcům, tak mladým designérům, jako je kupříkladu Elineska či Hanpolka. Součástí bývá i kratší módní přehlídka s bazarovými modely připravenými poté ihned k zakoupení. To vše si můžete vychutnat za poslechu hudby známých plzeňských DJs.

Do budoucna autorka chystá rozšíření sortimentu a plánuje prodávat svou tvorbu také mimo úzký český trh. Nejbližší prezentace značky Schmucig v ČR bude na vánočním Bizzar Bazaaru, který se koná 16. 12. v Plzni.

 

Ptáte se po původu názvu značky? Pak vězte, že originální název Schmucig vznikl zkomolením německého slova pro šperk (Schmuck). A. Svobodová se k

Napsali o nás

 V časopise Vlasta, vydání 42/2009, byla otištěna Schmucig brožka s Twiggy.